2. 4. 2020

Slavíku, zapni nám to SEO

Mluvte jazykem svého publika. Takové pravidlo najdete snad v každém článku s tipy a doporučeními pro optimalizaci pro vyhledávače. Že to ze strany nepoučeného klienta nemusí být samozřejmostí, mě přesvědčila jedna z posledních zakázek.

Lecos napovědělo už samotné zadání projektu, jehož znění nebylo od titulku tohoto příspěvku příliš daleko. Jaké z mnoha služeb firmy (název ze zřejmých důvodů nebudu uvádět) jsou klíčové, kdo jsou její konkurenti či jaká je vlastně klientova představa o roli webu v jeho marketingovém mixu, nic z toho v poptávce nestálo.

Od toho je tu však konzultant, aby se doptal. Spíše než to tak na malé znalosti fungování SEO poukázal samotný obsah stránek a volba klíčových slov. Ale nejdřív ještě jednou k teorii. „Umisťujte klíčová slova do meta titulků, nadpisů, do URL a samozřejmě i do textu,“ říkají nám poučky. Vyhledávač pak bude vaši stránku považovat za relevantní pro daná klíčová slova a ve výsledcích vyhledávání ji zařadí před stránky méně relevantní.

A web tuto poučku respektoval. V čem byl tedy problém? Proč statistiky ukazovaly, že z vyhledávačů přicházejí prakticky jen návštěvníci, kteří zadali název společnosti? Protože v titulcích, navigaci a nadpisech se to hemžilo slovy jako „doprava“ nebo „sklady“. Proč je tato volba klíčových slov vyloženě špatná?

  1. Vy opravdu zadáváte jednoslovné dotazy? Dělají to moji rodiče, když přes Google hledají homepage Seznamu. Ale buďme upřímní, jsou v menšině. Že většina vyhledávacích dotazů obsahuje více slov potvrzují i statistiky Googlu. Na víceslovné fráze byste tak měli cílit i vy.
  2. Proč to lidé dělají? Aby dostali přesnější výsledky. Asi si umíte představit, co všechno vám vyhledávač nabídne, při zadání slova doprava. Nejčastěji jsou to různá dopravní zpravodajství a v závěsu se drží podstránky velkých eshopů věnované možnostem dodání jejich zboží.
  3. A s těmi všemi se volbou slova doprava pouštíte do boje. Prozradím vám, co asi tušíte. Mým klientem nebyly České dráhy ani Ministerstvo dopravy. Tihle obři by možná tenhle souboj na sílu dokázali vyhrát. Všechny ostatní firmy, které nejsou řízeny jako stát, raději půjdou cestou zpřesňování svých klíčových slov.

V daném případě se jako vhodná náhrada jevila klíčová slova autodoprava, nákladní doprava a mezinárodní doprava, výběr konkrétního z nich už je nad rámec rozsahu toho příspěvku. Ani na tomto zúženém bitevním poli to mimochodem klient nebude mít lehké, konkurenti zde investují do PPC kampaní. Díky kvalitně řemeslně připravenému webu však rozhodně není bez šancí.

Photo by Webaroo on Unsplash